Leganto - spørsmål rundt erfaringer

Magnus Solum
Innlegg: 3
Registrert: fre 22 mar, 2019 8:34

Leganto - spørsmål rundt erfaringer

Legg innav Magnus Solum » fre 22 mar, 2019 8:43

Hei alle sammen,

Mitt navn er Magnus Solum, jobber på NTNU UB med innføring av Leganto. På NTNU driver vi nå å gjennomfører en pilot i Leganto. Vi ser at vi står ved et veiskille når det gjelder valg som må tas, og er ute etter å høre med dere som antageligvis har fått Leganto litt inn i fingrene. Har satt opp noen generelle spørsmål som jeg veldig gjerne vil høre fra dere om.
• Hva slags policy har dere på arbeidsfordeling emneansvarlig/biblioteksansatte/andre? Mao hvem gjør hva og hvilke erfaringer har dere gjort dere med dette?
• Hva slags form for brukerstøtte praktiserer dere? (hvis det er emneansvarlige som registrerer pensumlista selv)
• Hva kvalitetssikrer dere?

Setter veldig stor pris på alle svar/erfaringer :D

Anne Kristin Gilje
Innlegg: 21
Registrert: tor 21 sep, 2017 14:13

Re: Leganto - spørsmål rundt erfaringer

Legg innav Anne Kristin Gilje » man 25 mar, 2019 15:25

Hei,
fra USN:
Hva slags policy har dere på arbeidsfordeling emneansvarlig/biblioteksansatte/andre? Mao hvem gjør hva og hvilke erfaringer har dere gjort dere med dette? : emneansvarlig skal opprette og vedlikeholde pensumlista (i praksis opprettet biblioteket mange av listene da vi startet opp - for at det skulle være enklest mulig for emneansvarlig å komme i gang). Nå kjører vi roll over, og dermed gjenbruk av listene. Da er det emneansvarlig som gjør eventuelle endringer før lista sendes til biblioteket for kvalitetssikring. Informasjonen om at listene er klare for redigering sendes fra kontaktpersoner på fakultetene (men innholdet i eposten kommer fra biblioteket). It og FS bistår i forhold til import ca medio mars/medio september. Frist for levering av pensumlister til biblioteket er 1. mai/1.november, og frist for publisering av listene er 1. juni/1. desember. Biblioteket publiserer listene (og låser dem)
• Hva slags form for brukerstøtte praktiserer dere? (hvis det er emneansvarlige som registrerer pensumlista selv): Biblioteket hjelper til med å opprette pensumlister for de som ikke får til dette selv. Vi viser også hvordan man legger til innførsler, men gjør ikke hele jobben med pensumlistene. Vi har laget noen veiledninger som ligger på intranettet vårt, men disse blir ikke flittig brukt. Biblioteket har også fått et par administrative brukere i Canvas, samt en bruker i FS - så vi kan også sjekke evt. manglende emner o.l. I oppstarten arrangerte vi diverse work shop's (med varierende oppmøte).
• Hva kvalitetssikrer dere? : nyere utgaver av bøker, om lenker fungerer, at emneansvarlig har ført på sidetall og ISBN dersom det er innførsler som skal i kompendium (det er Hustrykkeriet som registrerer i Bolk og produserer kompendier hos oss - ut fra opplysningene i pensumlistene)

Dette ble litt kjapt, men det er bare å ta kontakt dersom du har flere spørsmål/ønsker grundigere svar!

hilsen
Stina

Ann-Louise Skjager
Innlegg: 133
Registrert: ons 22 apr, 2015 8:57

Re: Leganto - spørsmål rundt erfaringer

Legg innav Ann-Louise Skjager » tor 04 apr, 2019 11:05

magnsolu@ntnu.no skrev:• Hva slags policy har dere på arbeidsfordeling emneansvarlig/biblioteksansatte/andre? Mao hvem gjør hva og hvilke erfaringer har dere gjort dere med dette?
• Hva slags form for brukerstøtte praktiserer dere? (hvis det er emneansvarlige som registrerer pensumlista selv)
• Hva kvalitetssikrer dere?


Hei,
Arbeidsfordeling. Vi gjorde det slik hos oss at alle pensumlister vi klarte å få oversikt over ble lagt inn av ekstra ressurser vi ansatte i biblioteket. Tilsammen tilsvarte vel det bortimot halvannet årsverk. Emneansvarlige fikk da tilgang til å redigere i disse listene, for å klargjøre dem for kommende semester. For oss var det eneste mulighet for å klare å komme i havn. På grunn av innføring av Emneplanlegging på nett, og Canvas, samme året, måtte vi droppe pilot og klargjøre alt av pensum til studiestart høsten 2018. Jeg tror vi hadde mislyktes helt om vi skulle ha motivert og lært opp emneansvarlige til pensumlisteproduksjon fra bunnen av i Leganto, i tillegg til at de skulle lære seg de andre nye systemene.

Brukerstøtte. Vi har produsert veiledningsmateriale (trykt og i videoformat). Dette oppfordrer vi til å bruke. Ellers tilbyr kontaktbibliotekarene i ulik grad work-shop og en-til-en-veiledning. Vi har også en fellesmail for pensumlistespørsmål, Pensum@oslomet.no. Den følges opp av bibliotekarene i prosjektgruppa. Den brukes noe, og vi prøver å fronte den i så stor grad som vi klarer. Erfaringen vår er at emneansvarlige nå etter et år har lært seg det grunnleggende, men at det fortsatt er slik at kontaktbibliotekarene må redigere endel for emneansvarlige. Dette varierer alt ut i fra kompetanse, vilje og hva de har vært vant til å motta av support fra biblioteket tidligere.

Kvalitetssikring. Det er lagt opp til at biblioteket/kontaktbibliotekarene skal foreta utgavesjekk, innkjøp og til en viss grad metadatasjekk. Biblioteket tar ansvar for publiseringen, når emneansvarlige har sendt listen til oss. Hos oss tar vi også ansvar for å digitalisere og laste opp filer til pensumlisten. Dette gjøres av dedikerte ansatte, og er ikke et ansvar den enkelte kontaktbibliotekar har. Vi rapporterer også til Kopinor det som digitaliseres i en pensumliste. Kontaktbibliotekarene sjekker også at kullinfo/semester/studieretning o.l. er korrekt angitt. Vi prøver å legge inn slikt i tittel og beskrivelsesfelt. Om vi ikke får inn alle emneansvarlige fra FS, pga manglende registrering der, vil kontaktbibliotekarene også være behjelpelig med å legge dem inn manuelt. Samtidig oppfordres det til å oppdatere FS. Vi har valgt å automatisere overføringen av emneansvarlige til pensumlistene fra emneimporten, så det er veldig viktig at FS er korrekt.
Alt av mer sammensatte problemstillinger (manglende tilgang, krysskoblinger og slikt) sendes til teknisk ansvarlig for Leganto. I praksis en kollega og meg, som begge har systemansvar. Disse henvendelsene kommer gjerne til pensum-mailen, men kan også komme til oss direkte. Det er også vi som tar alt av kommunikasjon mellom FS lokalt og Unit. Det er helt avgjørende å ha egne ansvarlige for dette i biblioteket, og ikke minst at man etablerer kontakten og samarbeidet med FS- og LMS-ansvarlige lokalt tidlig.
Ann-Louise Skjager
OsloMet - storbyuniversitetet


Gå tilbake til «Leganto»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester