E-tidsskrifter - liste i Oria

Kari Gyllander
Innlegg: 8
Registrert: tir 04 apr, 2017 10:13

E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Kari Gyllander » tor 13 jun, 2019 13:55

Hei,

Hvor finner jeg forklaringer på E-tidsskrifter-listen i Oria. Den viser mange "rare" tidsskrifter for vår del - og jeg har behov for å vite hvordan den er generert og hva jeg kan gjøre for å endre den.

Hilsen Kari Gyllander, stortingsbiblioteket

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Cathrine Fjeldstad » man 17 jun, 2019 14:33

Det står ikke så mye om dette på Exlibris sine sider. Men titlene kommer rett fra Alma. Det er masse støy i Alma, $999 OA poster f-eks. Gamle gratisressurser.

En måte å endre listen på er å rydde i Alma. Det kan være en idé å starte med noen søk i Analytics eller Alma. Lage noen lister og så bare jobbe seg gjennom hva en vil beholde og hva en vil fjerne.

Problemet er at når siste bibliotek fjerner en post uten holding fra egen samling (IZ), forsvinner den også fra konsortienivå (NZ), men hvis ingen vil ha den i egen samling så er det kanskje greit å fjerne den helt allikevel.
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard

Asbjørn Risan
Innlegg: 77
Registrert: tir 09 des, 2008 11:43

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Asbjørn Risan » man 17 jun, 2019 20:11

Hei

Utvalget i A-Å-listen ov er tidsskrifter er basert på det det er registrert beholdning på i Alma-instansen til hver enkelt institusjon. I forbindelse med migreringen fra det forrige biblioteksystemet ble det lagt på beholding for mange institusjoner basert på konfigurasjon i systemet. Du bør derfor finne igjen tidsskriftene i et søk i Alma i "egen" base / IZ.

En problemstilling med motsatt fortegn er at vi pr idag ikke får mappet generelle gratistidsskrifter i katalogen (gratis, men ikke registrert beholdning). Dette er noe vi ser på sammen med Ex Libris.

Asbjørn

Kari Gyllander
Innlegg: 8
Registrert: tir 04 apr, 2017 10:13

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Kari Gyllander » tir 18 jun, 2019 8:32

Jeg har aktivert for eksempel OECD iLibrary - og den gir mye "støy" i A-Å-liste for elektroniske tidsskrifter.
Men vi vil gjerne beholde dem søkbare i Oria.
Er det mulig å fjerne dem fra A-Å-lista, men likevel beholde dem søkbare? Eller må jeg deaktivere hele OECD iLibrary-pakken for å få en "renere" A-Å-liste?

Hilsen Kari

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Cathrine Fjeldstad » tir 18 jun, 2019 13:06

Du kan legge den til som en søkekilde i Oria, i stedet for å aktivere den i Alma.
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard

Kari Gyllander
Innlegg: 8
Registrert: tir 04 apr, 2017 10:13

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Kari Gyllander » ons 19 jun, 2019 16:26

Ettersom jeg forstod på bibsys-konferansen i fjor, måtte kildene aktiveres begge steder for at lånerne skulle få tilgang?

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Cathrine Fjeldstad » tor 20 jun, 2019 11:02

Jeg vet ikke hvilken session du henviser til, men jeg har ikke OECD aktivert i Alma, og aktiverte den som søkekilde i min Oria nå. Så får vi se om et par dager. Det er jo snakk om gratis tidsskifter, så Alma burde ikke trenges for å sjekke tilgang.
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard

Kari Gyllander
Innlegg: 8
Registrert: tir 04 apr, 2017 10:13

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Kari Gyllander » fre 21 jun, 2019 14:47

For vår del abonnerer vi på OECD iLibrary (med ca. 21.000 dokumenter), og betaler penger for den - så vi trenger antagelig tilgangsinformasjon via Alma, og ikke bare søkeinformasjon i Oria.

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Cathrine Fjeldstad » fre 28 jun, 2019 9:46

Ja nei da har du ikke noe valg tror jeg, annet enn å lage en IdeaExchange på et forslag om å kunne merke e-tidsskrifter som skjult på A-Å-lista. Det burde kunne gå an.
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard

Kari Gyllander
Innlegg: 8
Registrert: tir 04 apr, 2017 10:13

Re: E-tidsskrifter - liste i Oria

Legg innav Kari Gyllander » fre 28 jun, 2019 12:07

Takk for tipset!


Gå tilbake til «Oria»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester