Eksterne sensorers tilgang til pensumlister

Ann-Louise Skjager
Innlegg: 133
Registrert: ons 22 apr, 2015 8:57

Eksterne sensorers tilgang til pensumlister

Legg innav Ann-Louise Skjager » tir 03 des, 2019 12:58

Hei,
vi har en sak med ekstern sensor som skulle hatt tilgang til pensumliste med innhold. Hvordan løser dere det der ute?
Vedkommende er ikke registrert i personalsystemet, og overføres derfor ikke til Alma.

Jeg har lyst å teste om det er mulig å opprette vedkommende i Alma, legge til instructorrollen og koble henne til emnet. Vil det kunne gi tilgang til pensumlisten med innhold?
Andre forslag?

Alle innspill mottas med takk. Og gjerne raskt. Eksamen er nå fredag....
Ann-Louise Skjager
OsloMet - storbyuniversitetet

Asbjørn Risan
Innlegg: 77
Registrert: tir 09 des, 2008 11:43

Re: Eksterne sensorers tilgang til pensumlister

Legg innav Asbjørn Risan » tir 03 des, 2019 13:56

Hei

Du kan prøve å bruke den nye funksjonen for å opprette emnetilhørighet mellom en bruker og et emne:
https://knowledge.exlibrisgroup.com/Leg ... 201909BASE

Gå ned til punktet om Imporing Course enrollment jobs.

Dette fordrer at brukeren er registrert som en bruker i Alma med pålogging.

Jobben vil sørge for at brukeren blir assosiert med emnet og skal kunne se pensumlistene med innhold.

Asbjørn

Ann-Louise Skjager
Innlegg: 133
Registrert: ons 22 apr, 2015 8:57

Re: Eksterne sensorers tilgang til pensumlister

Legg innav Ann-Louise Skjager » tir 03 des, 2019 16:57

ar@unit.no skrev:Dette fordrer at brukeren er registrert som en bruker i Alma med pålogging.

Jobben vil sørge for at brukeren blir assosiert med emnet og skal kunne se pensumlistene med innhold.



Her vil ikke bruker være registrert i Alma med pålogging. Det er ingen feidepålogging/universityID som vil kunne gi tilgang til ezproxy-innhold (onlineinnhold som krever pålogging).
Vil den jobben du beskriver, med tilhørende kobling mellom bruker og emne, kunne gi oss en vei forbi ezproxy o.l.? Hva skulle det være bruker identifiseres på da for å få tilgang?
Ann-Louise Skjager
OsloMet - storbyuniversitetet

Asbjørn Risan
Innlegg: 77
Registrert: tir 09 des, 2008 11:43

Re: Eksterne sensorers tilgang til pensumlister

Legg innav Asbjørn Risan » tir 03 des, 2019 17:47

Det kommer litt ann på hva man tenker på med "innhold".

Hvis det er snakk om tilgang til e-ressurser hos eksterne leverandører så er dette gjerne IP-styrt. Da må brukeren enten få tilgang til en VPN-løsning, passord til en bruker for tilgang gjennom proxy eller fysisk sitte på campus. Dette er i utgangspunktet uavhengig av pensumlistesystemet. Samme problemstilling om du finner referansen i Oria/Scholar o.l.

Hvis det er snakk om tilgang til opplastet innhold/filer (min forrige kommentar tar utgangspunkt i dette) så styres dette av publiseringstatusen for listen. De fleste listene er publisert slik at selve listen er tilgjengelig for alle, men tilgang til oppastede filer er begrenset til studenter som har en tilknytning til et emne. Denne tilknytningen opprettes normalt ved at brukeren har gått til en liste via løringsplattformen (Canvas/BlackBoard). Nevnte jobb oppretter denne koblingen mellom en bruker og et emne.

Asbjørn

Ann-Louise Skjager
Innlegg: 133
Registrert: ons 22 apr, 2015 8:57

Re: Eksterne sensorers tilgang til pensumlister

Legg innav Ann-Louise Skjager » ons 04 des, 2019 15:34

Hei igjen,
ja dette er todelt. Tilgang til onlineinnhold er en ting, og kan nok ikke løses via kobling til emne.

Når det kommer til tilgang til opplastet materiale, vil jeg tro at å legge til vedkommende owner/collaborator burde ordne det, men jeg vet ikke. Jeg sliter også med å se hvilke roller som fungerer i kombinasjon med owner/collaborator.

Hva vil forskjellen utgjøre om man har rollen instructor/Course Reserves Viewer/Leganto Course Operator? Jeg tenker i dette tilfellet at sensor ikke bør ha tilgang til å redigere listen. Da ville det vært naturlig å legge henne til som collaborator, men vil valg av rolle spille inn på hva hen kan eller ikke kan gjøre med pensumlisten?
Ann-Louise Skjager
OsloMet - storbyuniversitetet


Gå tilbake til «Leganto»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester