Låste pensumlister - kva er praksis?

Bente Gunn Lien
Innlegg: 2
Registrert: man 05 mar, 2018 10:16

Låste pensumlister - kva er praksis?

Legg innav Bente Gunn Lien » fre 22 mar, 2019 9:08

Hei
Dette vart diskutert litt på møtet vi hadde i Trondheim under Bibsys-konferansen.

Vi har ikkje tenkt på at vi bør gjere det, men eg ser at der er ein knapp i Alma: "Locked in Leganto". Har de andre laga rutine for når ei pensumliste blir låst? Går det ev. an å køyre ein jobb på det?

Helsing
Bente Lien
Høgskulen i Volda

Emmanuelle Annie Pascal Dabin
Innlegg: 16
Registrert: fre 22 sep, 2017 9:07

Re: Låste pensumlister - kva er praksis?

Legg innav Emmanuelle Annie Pascal Dabin » fre 22 mar, 2019 9:15

Hei,
Andre får svare ang. hvorfor og hvordan de bruker låsefunksjonen.

Men, etter møtet fant jeg ut at det går an å kjøre en jobb for å låse flere lister av gangen. Jeg skal prøve å lage en veiledning neste uke.

Mvh Emmanuelle

Anne Kristin Gilje
Innlegg: 21
Registrert: tor 21 sep, 2017 14:13

Re: Låste pensumlister - kva er praksis?

Legg innav Anne Kristin Gilje » fre 22 mar, 2019 10:44

Hei,
ved USN har vi som rutine at biblioteket sjekker, låser og publiserer lista. Pensumlista blir låst når den publiseres. Vi har pr nå ikke forsøkt oss på å låse flere lister samtidig. Kan være aktuelt hvis vi glemmer å låse lister, ellers er det kjapt å gjøre dette når vi publiserer:-)
På institusjonsnivå kommer det en diskusjon om pensum/litteratur generelt nå (jeg skal bla komme med innspill på et møte senere i dag), så hvem vet hva som blir bestemt framover. En del emneansvarlige ønsker jo å ha mulighet til å redigere i lista året rundt.

hilsen
Stina
USN

Ann-Louise Skjager
Innlegg: 133
Registrert: ons 22 apr, 2015 8:57

Re: Låste pensumlister - kva er praksis?

Legg innav Ann-Louise Skjager » tir 26 mar, 2019 8:10

Ved OsloMet har vi vel bestemt at listene låses når semesteret er over. Dette for å hindre at lærere begynner å redigere i listene, for å gjenbruke dem til neste emnestart.
Vi kjørte en jobb og låste alle høstlistene i en bulk. Det var null stress.

Jeg lagde et sett ut i fra analytics, lastet opp i Alma, kjørte jobben "Reading List Bulk Update" og låste dem.
Ann-Louise Skjager
OsloMet - storbyuniversitetet


Gå tilbake til «Leganto»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester