magnsolu@ntnu.no skrev:• Hva slags policy har dere på arbeidsfordeling emneansvarlig/biblioteksansatte/andre? Mao hvem gjør hva og hvilke erfaringer har dere gjort dere med dette?
• Hva slags form for brukerstøtte praktiserer dere? (hvis det er emneansvarlige som registrerer pensumlista selv)
• Hva kvalitetssikrer dere?
Hei,
Arbeidsfordeling. Vi gjorde det slik hos oss at alle pensumlister vi klarte å få oversikt over ble lagt inn av ekstra ressurser vi ansatte i biblioteket. Tilsammen tilsvarte vel det bortimot halvannet årsverk. Emneansvarlige fikk da tilgang til å redigere i disse listene, for å klargjøre dem for kommende semester. For oss var det eneste mulighet for å klare å komme i havn. På grunn av innføring av Emneplanlegging på nett, og Canvas, samme året, måtte vi droppe pilot og klargjøre alt av pensum til studiestart høsten 2018. Jeg tror vi hadde mislyktes helt om vi skulle ha motivert og lært opp emneansvarlige til pensumlisteproduksjon fra bunnen av i Leganto, i tillegg til at de skulle lære seg de andre nye systemene.
Brukerstøtte. Vi har produsert veiledningsmateriale (trykt og i videoformat). Dette oppfordrer vi til å bruke. Ellers tilbyr kontaktbibliotekarene i ulik grad work-shop og en-til-en-veiledning. Vi har også en fellesmail for pensumlistespørsmål,
Pensum@oslomet.no. Den følges opp av bibliotekarene i prosjektgruppa. Den brukes noe, og vi prøver å fronte den i så stor grad som vi klarer. Erfaringen vår er at emneansvarlige nå etter et år har lært seg det grunnleggende, men at det fortsatt er slik at kontaktbibliotekarene må redigere endel for emneansvarlige. Dette varierer alt ut i fra kompetanse, vilje og hva de har vært vant til å motta av support fra biblioteket tidligere.
Kvalitetssikring. Det er lagt opp til at biblioteket/kontaktbibliotekarene skal foreta utgavesjekk, innkjøp og til en viss grad metadatasjekk. Biblioteket tar ansvar for publiseringen, når emneansvarlige har sendt listen til oss. Hos oss tar vi også ansvar for å digitalisere og laste opp filer til pensumlisten. Dette gjøres av dedikerte ansatte, og er ikke et ansvar den enkelte kontaktbibliotekar har. Vi rapporterer også til Kopinor det som digitaliseres i en pensumliste. Kontaktbibliotekarene sjekker også at kullinfo/semester/studieretning o.l. er korrekt angitt. Vi prøver å legge inn slikt i tittel og beskrivelsesfelt. Om vi ikke får inn alle emneansvarlige fra FS, pga manglende registrering der, vil kontaktbibliotekarene også være behjelpelig med å legge dem inn manuelt. Samtidig oppfordres det til å oppdatere FS. Vi har valgt å automatisere overføringen av emneansvarlige til pensumlistene fra emneimporten, så det er veldig viktig at FS er korrekt.
Alt av mer sammensatte problemstillinger (manglende tilgang, krysskoblinger og slikt) sendes til teknisk ansvarlig for Leganto. I praksis en kollega og meg, som begge har systemansvar. Disse henvendelsene kommer gjerne til pensum-mailen, men kan også komme til oss direkte. Det er også vi som tar alt av kommunikasjon mellom FS lokalt og Unit. Det er helt avgjørende å ha egne ansvarlige for dette i biblioteket, og ikke minst at man etablerer kontakten og samarbeidet med FS- og LMS-ansvarlige lokalt tidlig.