Seksjoner og tagger

Kari L. Mariussen
Innlegg: 61
Registrert: fre 05 jun, 2015 11:14

Seksjoner og tagger

Legg innav Kari L. Mariussen » tor 04 okt, 2018 13:07

Hei, vi (LDH) har akkurat kommet i gang med å se på Leganto - vi fikk aktivert tilgangen vår 1. oktober. Nå orienterer vi oss både i det tekniske og det funksjonelle, og ser på hva som kan være lurt å sette opp som (forslag) til standarder/maler. Jeg har sett innlegget om hva dere kaller listene - men jeg lurer på hvordan dere bruker seksjoner og tagger? Må innrømme at jeg har snoket litt i instansene som ligger ute og det ser ut til at de fleste bruker seksjoner for Obligatorisk og Anbefalt pensum, mens noen bruker en mer temabasert inndeling i seksjoner. Tagger ser ikke ut til å være så mye brukt, men noen tagger med Kompendium, og noen tagger med Obligatorisk.

For studentene tenker det kan være fint å ha både en inndeling etter tema OG en inndeling etter hva som er obligatorisk og ikke. Jeg har ikke funnet noen måte å legge samme referanse i to seksjoner, så en løsning jeg ser for meg er å dele inn listene etter seksjoner som er temabasert, og tagge med Obligatorisk / Anbefalt (og evt. kompendium der det er aktuelt). Da kan studentene se på pensum etter tema hvis de ønsker det, men også få en oversikt over alt obligatorisk pensum ved å filtrere på taggen Obligatorisk.

Er det noen som har erfaringer som tilsier at det er dumt og / eller tungvindt å gjøre det på måten jeg skisserer?

Emmanuelle Annie Pascal Dabin
Innlegg: 16
Registrert: fre 22 sep, 2017 9:07

Re: Seksjoner og tagger

Legg innav Emmanuelle Annie Pascal Dabin » tor 04 okt, 2018 13:38

Hei Kari,
Dt du beskriver har HVL gjort på noen lister:
https://bibsys-xc.alma.exlibrisgroup.co ... ?auth=SAML

Jeg håper Christoffer kan komme og kommentere her.

Jeg kan legge ut litt info om tagger på deres Basecamp.

Mvh Emmanuelle

Ann-Louise Skjager
Innlegg: 133
Registrert: ons 22 apr, 2015 8:57

Re: Seksjoner og tagger

Legg innav Ann-Louise Skjager » fre 05 okt, 2018 15:23

Hei,
jeg synes at du skisserer en fin løsning. Jeg ser fordeler med å tagge hver referanse, fordi det blir lett å filtrere på. Vi har ikke valgt den løsningen selv, men det skyldes en mer pragmatisk holdning til at vi vil være åpne for at lærerne etterhvert gjør akkurat slik de selv ønsker. Og det er på et vis greit det også.

Jeg har ikke funnet noen måte å legge samme referanse i to seksjoner

Det er mulig å legge samme referanse i flere seksjoner. I Leganto kan du gjøre det på flere måter:
- Ved å ha referansen liggende i "Min samling". Da kan du hente den inn i så mange seksjoner du vil i en og samme liste.
- Ved å bruke "Bag It" funksjonen i menyen på referansen. Referansen legger seg da i høyre kolonne. Derfra kan du flytte eller kopiere den inn i ønsket plass i listen.

I Alma kan du velge Duplicate når du står i referansen i pensumlisten. Bekreft med å lagre. Referansen dupliserer seg, men du har lite mulighet til å flytte på den i pensumlisten i Alma. Da må du gå tilbake til Leganto og flytte den ved å trykke på blått felt til høyre i referansen, dra og slipp.
drag and drop.PNG
drag and drop.PNG (79.9 kiB) Vist 6909 ganger
Ann-Louise Skjager
OsloMet - storbyuniversitetet

Christoffer Naustdal
Innlegg: 13
Registrert: tor 18 jan, 2018 8:53

Re: Seksjoner og tagger

Legg innav Christoffer Naustdal » tir 09 okt, 2018 12:47

Hei,

Generelt sett vil vi styre så lite som mogeleg med korleis ei pensumliste er laga. Enkelte vil ha det inndelt på kategoriar som obligatorisk og anbefalt, andre vil ha det på tema, medan ein mindre vanleg er å ha ei vekebasert liste.

Derimot har vi valt å ikkje ha taggar på seksjonar, berre på referansar. Dette fordi vi ser det som mest ryddig. Derimot er det mange som valt å ha "Obligatorisk litteratur" som tittel på seksjonen.

Vi har òg brukt taggar for å markere kompendium og opplasta materiale, "Digital kopi". Primært er det gjort for at vi skal kunne filtrere det bort i rapportane til bokhandelen, då studentar får gratis tilgang til materialet. Men studentar vil sjølvsagt òg kunne filtrere på det.

Vi har òg ein intern tagg for campus Stord og Haugesund for materiale som lærarane kan bruke dersom biblioteket skal klarere det i Bolk.

Mitt inntrykk er at taggar ikkje blir noko særleg brukt. Det er nesten som om dei overser det.
Med venleg helsing
Christoffer Naustdal
Høgskulen på Vestlandet


Gå tilbake til «Leganto»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester