Publiseringsstatus "anyone restricted"

Ann-Louise Skjager
Innlegg: 133
Registrert: ons 22 apr, 2015 8:57

Publiseringsstatus "anyone restricted"

Legg innav Ann-Louise Skjager » fre 09 feb, 2018 10:05

Hei,
Ex Libris gjorde oss oppmerksom på valget "anyone restricted" ved publisering av pensumlister. Da skal listene være tilgjengelige for offentligheten, samtidig som at tilgangen til ressurser kun er mulig ved pålogging til Canvas.

Vi har to hovedkrav ved publisering av lister, og det er:
    Listene skal være åpent tilgjengelige for alle
    Objekter på listen, som skal være begrenset til emnedeltagere, må ikke være tilgjengelig for andre

Er det noen av dere som har testet dette, og ser at det fungerer?
Ann-Louise Skjager
OsloMet - storbyuniversitetet

Christoffer Naustdal
Innlegg: 13
Registrert: tor 18 jan, 2018 8:53

Re: Publiseringsstatus "anyone restricted"

Legg innav Christoffer Naustdal » fre 09 feb, 2018 11:55

Hei,

Vi har same oppsett.

Det ser ut å fungere når ein ikkje er logga på. Ulempa når ein ikkje er pålogga i Leganto og ser på ei pensumliste med opplasta materiale så står det ingenting om at det ligg filer der. (Bibsys kan kanskje ta det vidare med ExLibris?)

Eg har ikkje testa kva som skjer viss ein loggar på. Eg har uansett alle tilgangar, så ein må nok testa med ein som ikkje har det.
Med venleg helsing
Christoffer Naustdal
Høgskulen på Vestlandet

Ann-Louise Skjager
Innlegg: 133
Registrert: ons 22 apr, 2015 8:57

Publiseringsstatus "anyone restricted". SJEKK INNSTILLINGER!

Legg innav Ann-Louise Skjager » ons 05 des, 2018 9:37

Hei igjen,
Vi har hatt "Anyone restricted" som eneste publiseringsvalg siden vi startet med Leganto. Det vil si at om en lærer har valgt å publisere listen selv, har de ikke hatt noen valg for hvordan listen skal publiseres. I dag ble jeg gjort oppmerksom på at lærere plutselig har mulighet til å velge mellom flere publiseringsstatuser. Når jeg gikk inn i konfig'en i Alma, viser det seg at våre innstillinger var endret.

Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig, men det er dessverre en klassisk problemstilling med Alma/Ex Libris. Vi har nå stilt tilbake igjen slik vi ønsker det, men tenker det kan være nyttig for andre også å sjekke sin konfigurering.

Dette har antagelig vært endret i november en gang.
Ann-Louise Skjager
OsloMet - storbyuniversitetet

Ingrid Eggen
Innlegg: 10
Registrert: tor 07 apr, 2016 11:59

Re: Publiseringsstatus "anyone restricted"

Legg innav Ingrid Eggen » tor 06 des, 2018 10:26

Hei!
Nord universitet bruker også "anyone restricted" , etter råd fra dere på OsloMet, om jeg ikke husker feil ;-)
Hos oss skal ikke emneansvarlige publisere lista, men noen gjør det likevel. Er det mulig å stenge for at de kan det - noen som vet?


Gå tilbake til «Leganto»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest