Feil?

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Feil?

Legg innav Cathrine Fjeldstad » tir 29 jul, 2014 8:44

Jeg har oppdaget to ting i mine søk. I min mening gjør de tjenesten upålitelig.

Et enkelt søk på noen ord gir noen treff. Ingenting rart så langt, men legger du på et ord i søket ditt får du flere treff, ikke færre. I søkehjelpen står det
Primo assumes that you are searching for all the words you type unless OR or NOT are specified between the words and phrases.

men dette stemmer altså ikke i praksis? Edit: Ikke hver gang selvsagt, her er et videoeksempel: http://youtu.be/ClPr1ghQvmg

Avgrensingen på årstall i venstremenyen skjuler årstall med treff og hindrer brukeren i å velge egne årstall. Man må bruke avansert søk for å kunne avgrense "riktig" på årstall. Se kort videosnutt av dette her: http://youtu.be/65JOwUf-nOo
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard

BIBSYS Brukerstøtte
Innlegg: 6
Registrert: tir 10 okt, 2006 13:17

Re: Feil?

Legg innav BIBSYS Brukerstøtte » ons 30 jul, 2014 8:44

Hei,

Vi ser på saken.

Mvh BIBSYS Brukerstøtte
BIBSYS Brukerstøtte

Silje Eikrem Færøy
Innlegg: 43
Registrert: tor 19 jun, 2014 9:29

Re: Feil?

Legg innav Silje Eikrem Færøy » man 04 aug, 2014 11:26

Testa med ymse søk, og kom borti nokre tilfelle av feilen Cathrine viser til. T.d. søk på ordet "steppe" gir meg 1584 treff hos oss, medan "steppe ned" gir 7815...
Silje Færøy
Høgskulen i Volda

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Re: Feil?

Legg innav Cathrine Fjeldstad » tor 13 aug, 2015 13:30

bibdrift skrev:Hei,

Vi ser på saken.

Mvh BIBSYS Brukerstøtte


Fikk dere sett på saken? Problemet eksisterer fortsatt, både i oria og alma-oria...
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard

Asbjørn Risan
Innlegg: 77
Registrert: tir 09 des, 2008 11:43

Re: Feil?

Legg innav Asbjørn Risan » tor 13 aug, 2015 13:44

Hei

Vi har meldt inn denne (og en del andre saker) til Ex Libris og vi følger opp disse i våre jevnlige statusmøter, men det er foreløpig ingen løsning på dette.

Katrine Aronsen
Innlegg: 15
Registrert: ons 10 des, 2008 9:05

Re: Feil?

Legg innav Katrine Aronsen » man 24 aug, 2015 8:12

Kommentar til eksempelet "steppe ned" ovenfor
"steppe ikke" gir samme antall treff som "steppe ned" . Mens "steppe giraff" gir færre treff enn bare steppe (som forventet)

Så det jeg lurer på er om det er det at det er "småord"som gir feilen?
Katrine Aronsen

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Re: Feil?

Legg innav Cathrine Fjeldstad » man 24 aug, 2015 8:41

Jeg har gjort et tøysete søk på darwin og turtle, men det illustrerer uforutsigbarheten vi opplever.

Jeg slang på flere darwin ved hvert søk, og resultatene jeg fikk var mildt sagt merkelige. Ved hver ekstra darwin økte antall resultater. (Unntatt darwin^15, hva som skjedde der kan ingen forklare, se vedlagt bilde.) Ex Libris hjelpetekst og søkehjelpen i oria/primo forklarer én av økningene tror jeg, nemlig mellom darwin^4 og darwin^5, med at:
expansion of search to full text if the original search yielded only few results.


Men hva finner darwin^3 som ikke darwin^2 fant? Og hvorfor blir ikke alle søkeordene som tross alt er helt like behandlet som bare ett søkeord? Jeg får ikke en økning i antall treff hvis jeg øker mengden darwin, men ikke søker på noe annet, altså hvis jeg kun søker på darwin darwin darwin, osv, behandles alle ordene som bare ett søkeord.

Dette gjelder ikke alle primo-installasjoner, f.eks http://www.library.ethz.ch/en/ klarer å slå sammen alle de like søkeordene til ett, å gi samme antall treff uansett hvor mange ganger du gjentar det. http://www.bu.edu/library/ derimot oppfører seg på samme måte som Oria, til og med på darwin^15.

Bilde
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Re: Feil?

Legg innav Cathrine Fjeldstad » ons 23 sep, 2015 8:49

Det gjelder forøvrig også ved bruk av OR! Man kan få færre treff ved å legge på et søkebegrep og kombinere med OR. Hadde satt pris på en forklaring på hvorfor det er slik. Og hvorfor ikke alle primo-kunder har det på samme måte.
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard

Katrine Aronsen
Innlegg: 15
Registrert: ons 10 des, 2008 9:05

Re: Feil?

Legg innav Katrine Aronsen » ons 23 sep, 2015 11:32

Jeg har også sendt inn spørsmål til Bibsys (Asbjørn Risan) pr mail for å få forklart/utredet hva som skjer når man forsøker å legge inn mer avanserte søketrenger med boolske operatorer og parenteser. Her er det også merkelige resultat.

Så ja vi vil veldig gjerne ha svar på dette
Katrine Aronsen

Cathrine Fjeldstad
Innlegg: 308
Registrert: man 23 jun, 2014 11:28

Re: Feil?

Legg innav Cathrine Fjeldstad » tor 17 nov, 2016 12:18

Bare for å oppdatere; i forhold til darwin darwin turtle, er svaret fra Miri Botzer (Ex Libris) pr. nå:
this is because of what we are calling "slop", the distance that you can have between the search terms in the full text, the distance is dependent on the number of the query words so this is why we are seeing this weird behavior. I guess this is not top priority but I will discuss with him a solution.

Og når det gjelder merkelige boolske søk og uforutgsigbarhet, i følge Christine Stohn, 16.11.16 på Primo-lista (som anbefales btw!):
The issue with different result counts when you perform a Boolean “OR” search is related to Primo’s search expansion rules. For phrase searches Primo expands the search to full text unless a Boolean OR or NOT is used. For those searches the expansion only happens if there are not enough results from a search in the metadata fields. Equally, for single word searches it only expands the search to full text if there are not enough results.

This and some other expansion rules were introduced some years ago to prevent too many results with low relevance from the full text to show up in the result list. It did however create a number of inconsistencies in the result count.

We are currently working on changing the algorithm to always expand to the full text but at the same time improve the relevance of the results based on the full text search. This is still in the testing phase. The effect of this change is that you will see a far higher count of results than you see today for many searches. It will also solve the issue with the discrepancies in result counts. We expect this change to be released in January and I will send another message to inform you about the release.

I hope this will resolve the confusion around the result counts of such searches.
Cathrine Fjeldstad
UNIS - The University Centre in Svalbard


Gå tilbake til «Oria»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest