Semesteret er i gang og dessverre har responstiden i Oria vært varierende i det siste, noe som har aktualisert problemstillingen i denne tråden.
Meldinger som varsler om at systemet er nede/har uakseptabel responstid må så raskt som mulig sendes BIBSYS og hele konsortiet bør ha tilgang til informasjon som gjør det mulig å vurdere om oppdaget feil må meldes, eller ikke. Vi bør kunne unngå å melde allerede rapporterte feil.
Her på UBO er dette saksgangen når vi oppdager feil:
1. Avdeling for digitale tjenester mottar beskjed om feil.
2. Vi tar en sjekk for å utelukke generelle nettproblemer osv.
3. Vi varsler ved å sende e-post til support@bibsys.
Vi ønsker oss:
Et standardisert skjema for varsling av kritiske feil, kombinert med en nettside eller annet som gir oversikt over allerede rapporterte kritiske feil.
I et forsøk på å effektivisere arbeidsflyten her på UBO har vi i dag laget utkast til et nettskjema for varsling av denne type feil. Feltene i skjemaet er basert på feilmeldinger og kommentarer vi har mottatt fra våre kollegaer den siste tiden - for å kunne drive så effektiv feilsøking som mulig må man vite så mye som mulig om hvordan feilen arter seg.
Vi kan forenkle prosessen noe ved å innføre et slikt skjema her hos oss, hvor noen får i oppgave å sende det videre til BIBSYS. Men ideelt sett burde et slikt skjema ligge hos BIBSYS og svar gå direkte til support@bibsys, da behovet gjelder alle og det vil belaste support@bibsys noe mindre.
Interesserte kan se vårt utkast til skjema for varsling av kritiske feil:
https://nettskjema.uio.no/answer/60732.htmlNoe å tenke på?
Anne-Gry
- med et sterkt ønske om å kunne jobbe smartere