Ønskeliste

Silje Eikrem Færøy
Innlegg: 43
Registrert: tor 19 jun, 2014 9:29

Ønskeliste

Legg innav Silje Eikrem Færøy » man 23 jun, 2014 12:34

Dette er ei uformell ønskeliste. Oppmodar deg om å supplere her dersom du har eigne ønske, store som små. Så kanskje vi får synleggjort nokre behov som ikkje nødvendigvis har blitt meldt til Bibsys. Viktige ting melder de sjølvsagt direkte til Bibsys i tillegg!

Her er nokre av tinga eg ønsker meg i Oria. :)
- Boolske operatorar i avansert søk (AND OR NOT)
- Årstalsfasetten med nyaste intervall lista først i fasetten
- At Oria skal hugse kvar eg var då eg trykte på "Du må logge på for å kunne bestille", slik at eg slepp å leite opp boka/artikkelen på nytt etter at eg har logga inn.
Silje Færøy
Høgskulen i Volda

Hilde Hagtvedt Farmen
Innlegg: 7
Registrert: tor 12 apr, 2007 14:43

Re: Ønskeliste

Legg innav Hilde Hagtvedt Farmen » ons 25 jun, 2014 10:18

Støtter Volda sin ønskeliste.
Det siste pkt ser ut til å ha blitt bønnhørt :D

Vi har i tillegg disse ønskene:

Lenk til Google Books fra postene slik som vi pr idag har i Ask. Plassert under "Lenker". (Veldig nyttig for brukerne for å avgjøre om de skal reservere/bestille en bok).

Muligheter for flere avgrensningsmuligheter slik vi ser at bl.a Aalborg Universitet har (http://aub.aau.dk/primo)
Men det er mulig at dette kun lar seg gjennomføre lokalt ved at vi har ulik praksis.

    Pensumlitteratur
    Ønsker å avgrense på pensumlitteratur som en fasett.
    Avdeling-samling fra Avansert søk er lite brukervennlig (kun for bibliotekarer).

    HiL har registrert Pensum som samling i 096$b
    For oss vil det også være mulig med en avgrensning på monografier som har lånestatus korttidslån $h k

    Lenketekst: Pensumlitteratur
    Tittel på lenken = Materiale som er pensum

      På hylla
      Avgrensning på materiale som har grønn status «Tilgjengelig fra HiL»/ «På hylla»
      Dette vil inkludere materiale som for øyeblikket ikke er utlånt og materiale som kun er til bruk i biblioteket (lånestatus «ikke til utlån)

      Lenketekst: «På hylla i biblioteket»
      Tittel på lenken = Materialet er tilgjengelig på hylla

        Til utlån
        Avgrensning på materiale som har lånestatus korttidslån, dagslån og vanlig lån.

        Lenketekst: «Til utlån»
        Tittel på lenken = Materialet kan lånes, men kan allerede være utlånt

        Vi ser for oss at disse ulike avgrensningsmulighetene kan bli plassert under kategorien «Vis kun»
        Hilde Farmen
        Høgskolen i Lillehammer

        Mona Fonnes
        Innlegg: 62
        Registrert: tor 19 jun, 2014 12:11

        Re: Ønskeliste

        Legg innav Mona Fonnes » tor 26 jun, 2014 9:57

        En kan bruke boolske operatorer i avansert søk (og i enkelt). Ikke mellom feltene, men i søkefeltet. Oria tar AND automatisk, men du kan bruke NOT eller OR. Bare viktig å skrive med store bokstaver.

        Mona Fonnes, Diakonhjemmet høgskole
        Vennlig hilsen

        Mona Fonnes
        Biblioteket
        VID vitenskapelige høgskole
        Studiested Diakonhjemmet Oslo

        Silje Eikrem Færøy
        Innlegg: 43
        Registrert: tor 19 jun, 2014 9:29

        Re: Ønskeliste

        Legg innav Silje Eikrem Færøy » tor 26 jun, 2014 10:02

        vd13mfon skrev:En kan bruke boolske operatorer i avansert søk (og i enkelt). Ikke mellom feltene, men i søkefeltet. Oria tar AND automatisk, men du kan bruke NOT eller OR. Bare viktig å skrive med store bokstaver.

        Mona Fonnes, Diakonhjemmet høgskole


        Ja, er klar over at du kan skrive OR og NOT, men det er ikkje særleg intuitivt for sluttbrukar. Ønskar meg AND OR NOT som dropdown-val i avansert søkeskjema, slik som ein har i Ask. :)
        Silje Færøy
        Høgskulen i Volda

        Astrid Anderson
        Innlegg: 3
        Registrert: tir 29 jul, 2014 8:14

        Re: Ønskeliste

        Legg innav Astrid Anderson » tir 26 aug, 2014 8:49

        Slutter meg til ønsket om boolske operatorene i nedtrekksmenyer mellom søkefeltene i avansert søk. Dette er spesielt viktig fordi det nå er viktigere enn før å søke både på norsk og engelsk/annet språk når man søker på emne for å fange opp både artikler og bøker klassifisert med norske emneord.

        Hvis ikke det er mulig, bør det stå en hjelpetekst under søkeboksene om hvordan man bruker de boolske operatorene i feltet.
        Astrid Anderson, fagreferent ved UBO

        Sofie Arneberg
        Innlegg: 3
        Registrert: tir 08 des, 2009 10:47

        Re: Ønskeliste

        Legg innav Sofie Arneberg » tor 02 okt, 2014 14:17

        Savner å kunne velge feltet "målgruppe" som man finner i Spesialsøket i Ask, der 008 $n j gjemmer seg. Og dermed barne- og ungdomsbøkene.

        Sofie Arneberg


        Gå tilbake til «Oria»

        Hvem er online

        Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester